Wednesday, April 10, 2019

AMALAN 5S YANG MESTI DIPRAKTIKKAN




Amalan 5s iaitu susun,sisih,sapu,seragam dan sentiasa amal mesti dipraktikkan dan diamalkan untuk menjaga kebersihan tak kira di pejabat, rumah, tempat belajar dan mana mana saja termasuk tandas.
Kalau kita tengok kebanyakkan orang Malaysia tidak mengamalkan 5s ni sebagai contoh kita boleh tengok di tandas awam dimana kebiasaannya tidak bersih namun tidak semuanya macamtu.

Aku nak tunjuk beberapa aktiviti amalan 5s yang aku dan kawan-kawan ILP buat dalam makmal ICT sebelum memulakan pembelajaran harini.



SUSUN MEJA DAN KOMPUTER


Benda yang kami buat mula2 sekali adalah susun meja dan tolak kerusi kebelakang untuk memudahkan kerja menyapu dan mop lantai. Kami juga susun komputer untuk bagi nampak kemas dan teratur.






SAPU LANTAI

Lepas selesai susun kami mula menyapu..banyak betul pasir dan habuk yaa :D ..dekat rumah tu rajin2 la menyapu tolong mak jangan tau tidur makan ja XD kalau tak macam ni la jadinya.










MOP LANTAI

Selesai saja menyapu kami mop lantai..baru la meqelap pap pap nohh..
Ni hasil selepas mop..shining wooo










SEBELUM
SELEPAS

MENYUSUN CABLE


Penyusunan cable penting juga kerana dapat menyejukkan mata memandang..kalau mata tengok pun tak serabut hati pun tenang apalagi bila hendak menimba ilmu.







LAP TINGKAP

Tingkap dilap dengan kain yang lembap untuk buang debu dan kotoran pada tingkap.



KESIMPULAN

Jika anda perasan, kerja-kerja ini disiapkan secara berjemaah dimana masing-masing main peranan bantu membantu antara satu sama lain jadi dengan pengamalan 5s ni bukan saja dapat menaikkan taraf negara dimata orang luar malah sesama kita sendiri juga dapat manfaat terutama dalam mengeratkan hubungan dengan keluarga,rakan dan masyarakat. 






No comments:

Post a Comment

Anugerah Blogger | Modul Web Development ILP Perai

20190430 | Selasa 1-Salin (copy) Anugerah ini dan letakkan (paste) di blog anda.  - Pastikan Anugerah ini di label dengan taju...